-
Hem
-
Om Persontrafik
-
Planera ditt besök
- Konferensprogram
- Öppna Scenen
- Utmärkelser
- Utställarlista 2024
-
För utställare
-
Biljetter och öppettider
-
På Persontrafiks första dag står spårtrafiken i fokus. Representanter från branschen kommer till mässan för att prata om spårvagnarna i staden, hur vi jobbar på tåget, stationernas betydelse och om hur tågens punktlighet ska kunna förbättras. Hoppa på framtidståget och se i vilken riktning det bär!
I dagsläget finns många utmaningar kring infrastrukturens skick och framtid. Därför riktas strålkastarljuset lite extra mot spårtrafiken i årets upplaga av Persontrafik. Direkt efter lunch inleds programmet med en presentation av Göteborgs satsning på spårvägen. För att klara ökningen av resenärer byggs nya spårvagnsspår och stationer, och även ny depå. Dessutom håller vagnparken på att ersättas med längre fordon.
Men det är inte bara i Göteborg som trycket ökar när fler vill resa hållbart. Redan idag är det trångt på järnvägsspåren. I Västra Götalandsregionen finns målsättningen att trefaldiga tågresandet jämfört med år 2006 till 130 000 resor per dag år 2035.
Bättre mobiltäckning på tåg
För att klara höga ambitioner om ökat resande behövs en ordentlig satsning både på tågtrafikering och på att stärka infrastrukturen. Även mobiltäckningen på tåg måste bli bättre. Dagens andra punkt handlar om detta – många har delat känslan av irritation som väcks när varken wifi eller mobilnätet fungerar tillräckligt bra ombord på tåget. Hur ska detta kunna förbättras?
Attraktiva stationer och effektiv restid
På samma sätt som järnvägen inte skulle fungera utan sina medarbetare behöver tågen ha någonstans att stanna. I programpunkten ”Den attraktiva järnvägsstationen” diskuteras hur platsen blir både tillgänglig och trygg. Dessutom är tekniken ombord på tågen avgörande för järnvägens attraktionskraft. Tid blir alltmer en bristvara och för att få ihop livspusslet vill många tågpendlare jobba när de reser. I seminariet ”Jobba på tåget – vad behöver funka?” pratar de medverkande om vad som behövs för att optimera tågresan så att restiden kan omvandlas till effektiv arbetstid.
Sist men inte minst avslutar vi dagen med att prata om punktlighet. Att tåget går i tid behövs för att resenärerna ska planera resan till arbetet, skolan eller fritidsaktiviteten. En spännande fördjupning och framtidsspaning utlovas om hur branschen arbetar med denna utmanande fråga.
Även i huvudprogrammet för Persontrafik finns spårtrafiken med. Här finner vi besök från infrastrukturministern och de spännande frågorna om kommande nationella plan med den infrastrukturproposition som regeringen kommer att presentera under hösten. Efter årsskiftet förväntas Trafikverket även få i uppdrag att ta fram förslag till kommande nationella plan för transportinfrastrukturen 2026-2037.