Många utmaningar för fossilfri sjötrafik

Att ställa om sjötrafiken till eldrift är inte bara en dyr utan också långdragen process. Det kan Jonathan Ekholm från Ressel Rederi som kör Sjöstadstrafiken i Stockholm intyga. Tillsammans med Skärgårdsredarna, Västra Götalandsregionen och Styrsöbolaget kommer han till Persontrafik för att diskutera hur det går att skapa bättre förutsättningar för en framtida fossilfri skärgårdstrafik.

I Västra Götalandsregionen utgör fartygstrafiken bara cirka två procent av resandet med Västtrafik. Ändå står den för cirka 29 procent av kollektivtrafikens koldioxidutsläpp i regionen.

– Sjötrafiken är det som vi har kvar att på allvar ställa om och här har nämnden ett ansvar för att hjälpa till så att Västtrafik kan nå målet om att enbart använda drivmedel från förnybara källor till 2030, säger Louise Jeppsson, ordförande i infrastruktur-och kollektivtrafiknämnden (V), Västra Götalandsregionen.

En kostsam utmaning vid övergången till eldrift är framdragning av elkapacitet. En annan viktig fråga är regelverket för konvertering av fartygen till el. Idag skapar det oro hos rederierna att de inte ska få de tillstånd som behövs.

– Vi uppfattar det som att regelverket inte har hängt med, så det ska bli intressant att höra vad de rederier som ska vara med i programpunkten tycker, säger Louise Jeppsson.

Sedan början av 2000-talet ansvarar Ressel Rederi för Sjöstadstrafiken mellan Hammarby Sjöstad och Södermalm i Stockholm. I den senaste upphandlingen kravställde Stockholms stads exploateringskontor minst 90 procent förnybart bränsle i trafiken, vilket gjorde att Ressel bestämde sig för att konvertera sina två färjor till el.

– Det var både en kostsam och tidskrävande process. Vi ville konvertera ett fartyg i taget och trodde att det skulle gå fortare andra gången, men det blev samma process igen. Så det har varit en berg- och dalbana som jag kommer berätta om på Persontrafik, säger rederiets vd Jonathan Ekholm.

Text: Paula Isaksson

Se tid och plats för föreläsningen i länken nedan:

Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för en framtida fossilfri skärgårdstrafik? – Persontrafik