Kan vi ställa om utan brott mot mänskliga rättigheter?

En elektrifiering av kollektivtrafiken är nödvändig om vi ska klara klimatmålen. Men med omställningen kommer också frågor om varifrån vi köper våra fordon och batterier. Riskerar vi att hamna i situationer där brott mot mänskliga rättigheter ställs mot lägre priser? Ta del av Persontrafiks seminarium om målkonflikter och hur branschen kan säkerställa en ansvarsfull upphandling.

På seminariet medverkar bland annat ETI Sverige (Ethical Trading Initiative) som verkar för mänskliga och arbetares rättigheter i globala leverantörsled. Medlemsorganisationen har bildats av bland annat Västtrafik som, tillsammans med andra trafikupphandlare, vill få kunskap om brott mot mänskliga rättigheter i produktionen av elfordon och batterier.

– Vi vill inte bara ha en grön omställning utan den måste också vara socialt hållbar. Därför kan vi inte bara driva på elektrifieringen med risk för att skapa problem någon annanstans, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Framför allt har ETI Sverige låtit genomföra kartläggningar av risker i Kina som är en stor tillverkare av elbussar och batterier. Vad kartläggningarna visar kommer Malin Kjellkvist, ETI Sverige, att berätta om på seminariet.

– Det är allvarlig information som har framkommit och som behöver lyftas upp på branschnivå, säger hon.

Rapporter pekar på att elbussar kommer bli väldigt dyra om man utesluter produktion i högriskländer. Samtidigt menar Västtrafik att den gröna omställningen går att genomföra utan målkonflikter. Så kom och lyssna på ett viktigt panelsamtal om de sociala riskerna med elektrifieringen och hur de kan gå att undvika.

Text: Paula Isaksson

Se tid och plats för föreläsningen i länken nedan:
Målkonflikter i den gröna omställningen. Hur skapar vi hållbara leverantörskedjor? – Persontrafik