Hur får vi fler kvinnor i förarsätet?

Malin Heimonen är en av få kvinnor som har vågat ta steget in i en mansdominerad bransch och utbildat sig till lokförare. På Persontrafik berättar hon om sin vardag, samtidigt som Transportföretagen ger tips på hur det går att bredda rekryteringsbasen med hjälp av konceptet Framfart.

I runda tal består transportnäringen av 80 procent män och 20 procent kvinnor. Men för Malin Heimonen var det länge en flickdröm att skaffa sig ett manligt yrke. Efter 20 år som optiker blev det äntligen läge och idag kör hon för SJ, bland annat mellan Stockholm och Göteborg.

– Min man hade utbildat sig till lokförare och trivdes kanonbra. Hans engagemang i jobbet smittade av sig på mig så nu sitter jag i en förarhytt och njuter av alla årstidsväxlingar, istället för inne i ett mörkt optikerrum, säger hon.

I programpunkten ”Hur får vi fler kvinnor i förarsätet” medverkar Malin Heimonen och två kvinnliga förare inom buss och taxi på scen. Vad är viktigt i vardagen för dem? Dessutom presenterar Transportföretagen konceptet Framfart som ska inspirera hela transportnäringen att arbeta för en jämställd arbetsplats.

-De flesta av våra branscher har ett stort behov av förare, men hur kan det då komma sig att man bara vänder sig till den ena halvan av befolkningen vid rekrytering och inte den andra, frågar sig Johanna Linder, branschutvecklare inom kompetensförsörjning vid Transportföretagen.

För att kunna rekrytera ur båda läger krävs att man tänker nytt, förklarar Johanna Linder som kommer att dela med sig av både råd och tips. Det finns också många fällor att akta sig för.

– Till exempel kan ordvalet i rekryteringsannonser avgöra om kvinnor söker eller inte, så det kommer vi prata om.

Text: Paula Isaksson

Se tid och plats för föreläsningen i länken nedan:
Hur får vi fler kvinnor i förarsätet? – Persontrafik