Eldrift standard i Göteborg

För drygt tio år sedan togs det första steget i Göteborg för att främja en elektrifiering av kollektivtrafiken. Idag går nästan en av fyra bussar på el i regionen och två av tre i stadstrafiken, tack vare ett unikt samarbete mellan olika parter. Möt några av dem på Persontrafik där de kommer redogöra för framgångsfaktorerna och vilka nya utmaningar som väntar.

Talesättet säger att ensam är stark, men det finns många exempel på att man vinner mer på att jobba tillsammans. Ett sådant är ElectriCity i Göteborg som startade 2013 som ett samverkansprojekt mellan industrin, offentliga sektorn och akademin. Det hela började med två demonstrationsbussar och nu – lite mer än ett decennium senare – ligger Göteborg i framkant när det gäller uppskalning av elbussar i stadstrafiken.

– När man går ihop ett antal parter, engagerar sig tillsammans och hittar samverkansformer, ja då kan man åstadkomma väldigt mycket, säger Martin Giöbel, verksamhetschef för upphandling och hållbarhet på Västtrafik.

De nya elbussarna började rullas ut 2020 och idag är eldrift standard i Västtrafiks upphandlingar av stadstrafik.

– Det är tack vare samarbetet som vi vågar kravställa el. Nu jobbar vi vidare med samma parter och tittar på nya demoarenor som vi kommer att berätta om på Persontrafik.

Förutom Martin Giöbel medverkar flera av de andra parterna från ElectriCity på seminariet, bland annat Volvo och Chalmers. Så ta chansen att lyssna till vad de har lärt sig på vägen om ansvarsfördelning och risker, och vilka fler områden som ska utvecklas inom samarbetet.

Text: Paula Isaksson

Se tid och plats för föreläsningen i länken nedan:
ElectriCity – från samverkansprojekt till storskalig elektrifiering av busstrafiken i Göteborg